Hopp til hovedinnholdet
Vestlandsindeksen

Vestlandsindeksen #2 2024

Gode resultater i sommer, moderate forventninger til høsten

Vestlandsindeksen viser gode resultater hos Vestlandsbedriftene i tredje kvartal. Men bedriftenes forventninger for tiden fremover er svake. I Ålesund bekrefter fiskeribedriften Ramoen AS at de forventer en nedgang.

På kaia i Ålesund losses kassevis med fisk. Fabrikktråleren “Ramoen” er en av få fiskebåter igjen i Norge med filetproduksjon om bord. Selskapet Ramoen utnytter 100% av fisken. Nylig begynte de også som de første i Norge å selge fiskeskinnet, et prosjekt støttet av Sintef. – Vi hadde et svært godt år i 2023, og det ser ut til å bli et godt år i 2024 også. Men det er mørkere skyer i horisonten for høsten og fremover, sier Per Magne Eggesbø, CEO i Ramoen AS. Den sentrale aktøren i fiskerinæringen i Norge bekrefter dermed Vestlandsindeksen for 3. kvartal.

Per Magne Eggesbø, CEO i fiskeribedriften Ramoen AS i Ålesund, bekrefter gode resultat, men moderate forventninger. Se samtalen på fiskeritråleren med Margunn Minne, konserndirektør for bedriftsmarked i Sparebanken Vest.

Gode resultater

Vestlandsindeksen tegner et bilde av en region med fortsatt god aktivitet. I tredje kvartal 2024 ser vi en marginal nedgang i resultatindeksen, men den holder seg over sitt historiske snitt.

Samtidig faller forventningsindeksen etter en lengre periode med vekst, og er nå på et nivå under sitt historiske gjennomsnitt. Dette skyldes svekkede utsikter til både lønnsomhet og etterspørsel, noe som skaper en mer usikker stemning fremover.

For fiskerinæringen viser Vestlandsindeksen i tredje kvartal en nedgang i både resultat, etterspørsel og sysselsetting. Samt en økning i investeringer og lønnsomhet. Forventningsindeksen viser en nedgang i samtlige indikatorer - med unntak av investeringer.

– Utsiktene for 2025 og fremover er mer usikre på grunn av større nedgang i kvoter. Samt særnorske avgifter på bunkers som gjør det vanskeligere å konkurrere som eksportbedrift. Valuta vil jo selvsagt også spille en stor rolle for fremtidige salgsinntekter, sier Eggesbø. Som legger til at valuta var delvis årsak til det gode fjoråret for Ramoen.


Fra “Fish & chips” til kollagen

Eggesbø forteller stolt om bedriften som har historie tilbake til 1922. Store deler av mannskapet er lokal ungdom og mange er lærlinger fra lokale skoler. Hovedmarkedet til Ramoen er det britiske «Fish & chips»-markedet i England, hvor blant annet en av deres kunder i år ble kåret til beste fish & chips utsalg. Mens det britiske markedet kjøper filet av torsk og hyse, eksporteres produkter av sei til Tyskland, Polen og Tyrkia. Rødfisk og blåkveite eksporteres til Japan og Kina. Fiskemel, fiskeolje og fiskeskinn går til ingrediens industrien i Norge. Absolutt hele fisken utnyttes, og med det stadig sterkere fokus på bærekraft blir dette også viktigere for kundene våre.

– Vi har en robust balanse og er forberedt på nedgang. Både inntekt, resultater og lønninger vil gå ned, så vi må planlegge annerledes enn før, avslutter Eggesbø.