For deg som er 12-18 år
BankID for unge
- BankID er en sikker elektronisk ID
- Enkel identifisering og signering på nettet
Du kan logge inn i nettbanken med kodebrikke, men skal du for eksempel søke om skoleplass, kjøpe noe på nett eller bestille legetime på Helse Norge, anbefaler vi at du bruker BankID.
Før du bestiller BankID – sjekk at dette er på plass
1. Nettbank
Har du ikke nettbank fra før? Dette må foreldrene dine bestille i sin mobilbank eller nettbank ved å gå til «Konto» og «Min familie». Vi anbefaler også at du skaffer deg Sparebanken Vest-appen.
2. Kodebrikke
Når du har bestilt nettbank, kommer det en kodebrikke til deg i posten innen tre-fire virkedager. Denne trenger du for å kunne bestille og bruke BankID.
3. Kontaktinformasjon
Sjekk at du har registrert e-postadressen og mobilnummeret ditt i nettbanken eller mobilbanken.
4. Legitimasjon
For å få BankID, må du legitimere deg med pass med RFID eller nasjonalt ID-kort. Bestill tid for legitimering i kontoret nærmest deg her.
5. Brukskonto
Du må ha en egen brukskonto i Sparebanken Vest som det er mulig å betale fra.
6. Begge foreldrene eller vergene må være kunder i banken
Vil vil be om godkjenning fra foreldre eller verger når du skal bestille BankID. De vil bli varslet på SMS.
Så snart du har dette på plass, kan du bestille BankID i mobilbanken eller nettbanken. Velg «Innlogging uten BankID» når du skal logge inn og ha kodebrikken klar.
7. Last ned BankID-app
Med BankID-appen trenger du ikke kodebrikke for å logge inn. Du bruker BankID-appen som kodebrikke.
Slik aktiverer du BankID-appen
BankID har laget oppskrifter som viser steg-for-steg hvordan du kommer i gang med BankID-appen (eksterne sider):
Dette lurer folk på