Avdødes kundeforhold i banken
Det er mye som skal ordnes når en av dine nærmeste faller bort. Banken får automatisk melding om dødsfall fra Folkeregistret, og har rutiner for håndtering av avdødes kundeforhold.
Hva skjer med avdødes kundeforhold i banken?
- Det sendes ut brev i avdødes navn etter varsling fra folkeregisteret om dødsfall. Brevet inneholder informasjon om bankens håndtering av dødsfall.
- Alle disponenter blir fjernet fra konto. Det er ikke mulig å gjøre uttak eller overføringer fra konto. Det gjelder selv om du tidligere har hatt tilgang. Det er fremdeles mulig gå gjøre innbetalinger til avdødes konto.
- Nettbank og BankID er personlig og blir derfor slettet
- Alle kort blir slettet. Du trenger ikke å sende avdødes bankkort og kredittkort til oss, men klipp dem gjerne i stykker.
- Avdødes midler vil bli stående på konto frem til vi får tilsendt skifteattest. Vi anbefaler at det etableres en dødsbokonto som midlene kan overføres til fra avdødes konto. Her kan fullmektig for boet legges til som disponent.
- Dersom dere venter oppgjør fra Skatteetaten, kan fullmektig for booppgjøret sende inn nytt kontonummer til Skatteetaten ved å laste opp skifteattest og fullmakt.
Les om hva som skjer med avdødes betalinger, lån, forsikring og sparing.
Vil du snakke med en rådgiver?
Dersom du ønsker å gå gjennom prosessen med en rådgiver kan du enkelt avtale et møte fysisk eller digitalt her.
Utenlandsk dødsbo
Ulike land og stater har forskjellige regler for hvilken dokumentasjon som blir utstedt i forbindelse med dødsfall og skifte. Den dokumentasjon som må leveres inn til banken må være på norsk eller engelsk og inneholde punktene under:
- Være utstedt av offentlig myndighet.
- Stadfestning om at kontoeier er avdød.
- Informasjon om hvem som kan gjøre opp boet.
- Dersom det er flere som skal gjøre opp boet, må dokumentasjonen også inneholde samtykke eller fullmakt fra alle.
- Gyldig legitimasjon fra signert av fullmektig for boet.
- Papirene må være i original format eller som attestert kopi med rett kopi.