
18 år og myndig
Det er en viktig milepæl i livet å fylle 18 år. Her finner du svar på det mange lurer på når det gjelder bank og økonomi.
Husk å registrere deg med gyldig legitimasjon
Hvis du ikke har besøkt oss tidligere og registrert deg med et gyldig pass, er det tid for å gjøre det nå. Vi er pålagt å registrere gyldig legitimasjon på alle våre kunder, så du må avtale et møte på et av kontorene våre for å legitimere deg. Gjør det gjerne før du fyller 18, så er du klar når den store dagen er der. Vi ser frem til å snakke med deg.
Du må ha nytt bankkort
Når du fyller 18 år er det viktig at du bestiller nytt bankkort, ettersom ungdomskortet ditt ikke blir fornyet når det går ut på dato. Du kan bestille nytt kort selv når du er innlogget i nettbanken eller appen.

Bank for deg som er ung
Mange fordeler for deg mellom 18 og 33 år:
- 300 kroner i gave når du starter BSU før du fyller 19 år
- God hjelp og gunstig rente når du skal kjøpe bolig
- Personlige råd om økonomi
Barne- og ungdomskontoen din blir en vanlig brukskonto
Har du spart opp mye penger, kan det være lurt å ha en plan for sparingen fremover. Brukskonten har lavere rente enn barne-og ungdomskontoen, så vi anbefaler å flytte sparepengene over på en konto med høyere rente, eller spare i fond.
Her kan du lese mer om hvordan du kan spare smart
Nettbanken og mobilbanken er komplett!
Det vil si at alle tjenestene er åpne for deg, og du kan fikse mer selv – akkurat når du vil.
Foreldre ikke lengre tilgang
Det betyr at de ikke lenger kan se hvordan du bruker pengene dine. Hvis du vi, kan du fortsatt dele kontoen din med foreldrene dine eller andre. Da må du selv legge de til som brukere under «Mine kontoer» og «Kontodeling» når du er innlogget.
Mer frihet, mer ansvar
Økonomisk sett betyr det blant annet at du har ansvar for at regninger med navnet ditt på blir betalt. Vi anbefaler at du aktiverer eFaktura når du får en ny regning. Da slipper du masse papirer i posten, og du får enkelt oversikt over alle regningene dine i nettbanken og appen. Det er også billigere, siden du slipper å betale gebyrer.
Endelig myndig
Mange 18-åringer lurer på dette
Internet Explorer 8 og eldre (operativsystemet XP), er ikke støttet av BankID uten Java.
Tips: oppgrader operativssystem og nettleser, eller bruk en annen nettleser. Et annet alternativ er å benytte BankID på mobil. Har du ikke admin-rettighet på maskinen (for eksempel på arbeidsplassen), kan du bruke BankID på mobil, eller benytte en annen enhet, for eksempel et nettbrett eller en mobil.
Eldre versjoner av iOS, det vil si iOS 5 og 6 er ikke støttet. IPad 1 og iPhone 3GS vil dermed ikke kunne brukes med BankID uten Java.
Tips: Oppdater til iOS 7 dersom det er mulig, eller bruk BankID på mobil.
BankID er en elektronisk ID som bekrefter at du er deg på internett.
Med BankID kan du gjøre dette:
• Innlogging i nettbanken.
• Innlogging på offentlige nettsteder som for eksempel Altinn, NAV og Lånekassen.
• Signering av betalinger ved netthandel.
• Elektronisk signering av dokumenter.
Signering krever BankID
Når du skal signere dokumenter i nettbanken kan du ikke bruke noen annen identifikasjon enn BankID.
På BankID.no kan du teste om din BankID fungerer som den skal.
Med BankID logger du inn slik:
1. Oppgi fødselsnummeret ditt.
2. Skriv inn engangskode fra kodebrikken din (6 siffer) eller godkjenn i BankID-appen din.
3. Oppgi BankID-passordet som du selv har laget.
Hvis kodebrikken er ødelagt/mistet, må du bestille ny. Du bestiller i mobilbanken under Meny- Innstillinger- Bestill kodebrikke.
Du kan også kontakte oss på telefon +47 915 05555. Du får kodebrikken i posten innen 4-5 dager.
Før du kan benytte kodebrikken sammen med BankID, må du aktivere tjenesten i nettbanken din.
Din kodebrikke utstedt av oss i Sparebanken Vest vil alltid fungere med innlogging uten BankID. Logg inn med ditt nettbankpassord og kodebrikke.
Dersom du ikke husker nettbankpassordet ditt, må du kontakte kundeservice på telefon (+47) 915 05555
Når du er innlogget i nettbanken din kan du aktivere BankID ved å velge Innstillinger og deretter BankID i menyen. For å få aktivert BankID må du være registrert med pass i banken. Har du ikke fremvist pass, kan du avtale en time hos rådgiver på nærmeste kontor.
Klikk her for å komme til innlogging uten BankID
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.
BankID kan brukes til:
Innlogging i nettbank
Godkjenne betalinger ved netthandel
Innlogging på offentlige nettsteder som Altinn, NAV, Skatteetaten etc
Elektronisk signering av dokumenter
BankID - ett passord, en kodebrikke. Flere brukersteder!
Du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese et PDF-dokument. Last ned gratisversjon av Adobe Reader fra www.adobe.no.
Vi kan ikke gi ut engangskoder til BankID. Hvis kodebrikken er ødelagt/mistet, må du bestille ny. Du bestiller i mobilbanken under Meny- Innstillinger- Bestill kodebrikke.
Husk at du også kan aktivere BankID-appen med SMS-koder. Last appen til telefonen din og aktiver den direkte i appen.
Du kan også kontakte oss på telefon +47 915 05555. Du får kodebrikken i posten innen 4-5 dager.
BankID bestiller du selv i nettbanken under menyvalget Innstillinger - BankID. Du kan også laste ned BankID appen på telefonen din. Da er det veldig enkelt å logge inn med BankID.
Personlig rådgiver
Kontakt oss
Ring eller chat
Tlf 915 05555. Man - søn 07-23
Snakk med oss
Hos oss kan du være trygg på at du får rådene og hjelpen du trenger.
Finn ditt lokalkontor
Vi er størst på Vestlandet. Se hvor du finner ditt nærmeste kontor.