Hopp til hovedinnholdet
Fornøyd kunde Hanne, foran Lille Lungegådsvann

Sjekklisten til Hanne: Service, digitale løsninger og rente

Derfor byttet Hanne bank

– Hadde jeg visst hvor enkelt det var å bytte bank, hadde jeg gjort det for lenge siden.

Av Sparebanken Vest

Det sier Hanne Pedersen. Hun flyttet boliglånet til Sparebanken Vest midt i koronakrisen og fikk avdragsfrihet og lavere rente. 

Pedersen er opprinnelig fra Sørfold utenfor Bodø. Hun opprettet en lønnskonto i Sparebanken Vest da hun flyttet til Bergen i 2003. Boliglånet hadde hun i en annen bank.  

– Jeg vurderte å flytte hele kundeforholdet, men jeg endte altså opp som kunde i to banker. Og det var jo egentlig veldig tungvint, sier hun. 


Overrasket over betingelsene 

Pedersen er en av dem som nyter godt av at bankene nå kan bruke mer skjønn, uten at det går på bekostning av godt bankhåndverk.  

– Jeg ble litt overrasket over at betingelsene var så gode da jeg flyttet lånet midt i koronakrisen. Jeg fikk bedre rente og avdragsfrihet på kjøpet. Bankbyttet har gitt meg litt mer å rutte med i hverdagen, sier en blid Pedersen.  

Og bedre hverdagsøkonomi kan komme godt med. Ved siden av jobben som Markedskoordinator i Frydenbø Eiendom, har Pedersen begynt å studere på BI.  

– Jeg styrker kompetansen min i markedsføring og prosjektledelse. Studiene er ikke gratis, så avdragsfrihet og bedre rente er midt i blinken for meg nå. 


– Det tok ti minutter  

Pedersen nølte lenge med å flytte boliglånet til Sparebanken Vest. Og hvorfor hun nølte, er det et enkelt svar på: 

– Helt ærlig så trodde jeg det skulle bli mye styr. Jeg så for meg mange besøk i banken og en haug med papirer som skulle fylles ut. Bare tanken på prosessen jeg trodde jeg måtte gjennom, gjorde meg skeptisk. 

– Men du tok feil? 

– Ja, sier Pedersen og ler før hun fortsetter: 

– Det tok ti minutter. Min dyktige rådgiver i banken, Vibeke, innkalte meg til et kort møte der vi gikk gjennom privatøkonomien min. Like etter fikk jeg en ny avtale til e-signering. Enklere blir det ikke.  


Snakk med en rådgiver 

Kunderådgiver Vibeke Teigland er glad for attesten fra sin nye kunde. 

– Det er riktig at vi kan tilby historisk gode lånerenter til mange. Men vi er først og fremt en bank som er opptatt av å være løsningsorientert for alle kundene våre, sier Teigland og forklarer: 

– Noen opplever skilsmisse, andre mister jobben, eller det kan oppstå andre utfordringer i privatøkonomien som gjør tilværelsen usikker. Vi er en bank som er der for folk i alle livsfaser. Det gir meg også en ekstra dimensjon og mening med jobben min. 


Oppfylte hele sjekklisten 

–Boliglånsrente, god service og brukervennlige digitale løsninger var det viktigste for Hanne da hun valgte bank. Heldigvis oppfylte Sparebanken Vest hele sjekklisten. 

– Dessuten er det godt å være kunde i en lokalbank som gir tilbake til lokalsamfunnet og er opptatt av det grønne skiftet. Dette er uten tvil min bank, avslutter hun. 

Maiken Johannesen er rådgiver og har hjulpet mange boliglånet de trenger

Vi hjelper deg med boliglånet

Ingen lån er like. Vi finner det som passer for deg.

  • Raskt svar
  • God hjelp
  • Råd tilpasset deg