Hopp til hovedinnholdet
dodsbo-534x368

Dødsbo

Det er mye som må ordnes når en av dine nærmeste går bort, og vi ønsker å hjelpe deg med gode råd på veien.


Under finner du informasjon om hva som skjer med avdødes bankforhold, og hva du må gjøre som pårørende.


Kundeforhold

Hva skjer med kundeforholdet i banken ved dødsfall?

Les mer

Betalinger

Hva skjer med avdødes betalinger, lån, forsikring og sparing? 

Les mer

Innsending av dokumenter

Som pårørende må du sende følgende dokumentasjon til banken.

Les mer om hvordan

Veiledning

Stegene under er en veiledning gjennom prosessen.

1

Melding om dødsfall

Legen melder dødsfall til Folkeregisteret, og banken vil få automatisk melding fra Folkeregistret. Ved dødsfall har banken rutiner for håndtering av avdødes kundeforhold.


I tillegg kan det være lurt å kontakte et begravelsesbyrå ved dødsfall. De vil hjelpe deg med praktiske oppgaver etter dødsfallet.


Les mer om hva som skjer ved kundeforholdet ved dødfall

2

Formuesfullmakt: Finn ut hva avdøde har i formue og gjeld

Er man usikker på hva som er i boet?
I de første 60 dagene etter arvelaterens død, kan avdødes ektefelle eller en samboer som har, har hatt eller venter barn med avdøde, kreve innsyn i arvelaterens formues- og gjeldsforhold. Tingretten kan også utstede en formuesfullmakt. Du kan innhente formuesfullmakt ved å kontakte Tingretten. 

3

Skifteattest og fullmakt

Du må sende inn en bekreftet kopi av skifte/uskifteattest til banken. Attesten må være stemplet av Tingretten. Skifteattesten får du ved å sende en skifteerklæring til Tingretten.


Er man flere arvinger, er det mest vanlig at en av arvingene oppnevnes som fullmektig for boet. Dere må da fylle ut et fullmaktsskjema hvor en av arvingene utnevnes som fullmektig for booppgjøret. Fullmaktsskjemaet må sendes til banken sammen med annen dokumentasjon. Gyldig kopi av legitimasjon fra alle arvingene legges også ved.

Med skifte menes oppgjør og fordeling av boet. Det er ulike former for skifte: 


Uskifte: Ektefelle/samboer overtar gjeld og formue og selve oppgjøret og fordelingen av boet utsettes. 


Privat skifte: Ved et privat skifte overtar arvingene avdødes gjeld og påtar seg forpliktelsene til å gjøre opp boet.


Offentlig skifte: Arvingene påtar seg ikke gjelden til avdøde og det oppnevnes en advokat som er bobestyrer for skifte. 

4

Innsending av dokumenter til banken

Når du/dere har innhentet skifteattest og fylt ut fullmaktsskjema med legitimasjon sendes dette til banken.


Banken sin oppgave blir å håndtere avdødes midler, enten i form av å opprette en bokonto som fullmektig disponerer, eller så kan banken utbetale midlene direkte til fullmektigens konto enten i Sparebanken Vest eller annen bank. 


En bokonto er en konto i avdødes navn som kan disponeres av fullmektig frem til booppgjøret har funnet sted. Kontoen kan brukes til å betale regninger, overføringer, mm.


Når banken er ferdig med å behandle booppgjøret, sender vi en e-post til fullmektig med status for oppgjøret. Det er viktig at fullmektig tar kontakt med banken når oppgjøret er ferdig, slik at banken kan avslutte bokontoen. 

5

Betaling av begravelsesutgifter, strøm, forsikring og lån

Frem til det er opprettet bokonto, kan banken på vegne fullmektig betale begravelsesutgifter, strøm, forsikring og lån. Lånet belastes automatisk fra avdødes konto inntil booppgjøret har funnet sted. 


Regninger som skal betales kan sendes til:


Sparebanken Vest

Direktebank PM, Kundeprosesser

Postboks 7999

5020 Bergen

Dove

Vil du snakke med en rådgiver? 

Dersom du ønsker å gå gjennom prosessen med en rådgiver kan du enkelt avtale et møte fysisk eller digitalt her. 

Ofte stilte spørsmål